Joulupukin teemapuisto Kiinaan suomalaisten vetoavulla

Teemapuistoon simuloidaan talvi

Suomalainen Santa Claus Licensing Oy on solminut kiinalaisen Hangzhou Xintiandi Groupin kanssa sopimuksen usean miljoonan euron arvoisesta yhteistyöstä. Yhteistyön tarkoituksena on toteuttaa maailman ensimmäinen Joulupukkisäätiön lisensoima ulkoilmateemapuisto Hangzhoun kaupunkiin, Kiinaan. 

Joulupukin teemapuiston rakentaminen alkaa Hangzhoussa vuoden 2018 aikana ja sen on tarkoitus aueta yleisölle vuonna 2021. Teemapuisto on kooltaan 23 hehtaaria ja sisällöltään kokonaan uudentyyppinen elämyspuisto. Vierailijoita odotetaan paitsi Aasiasta myös ympäri maailman.

Tavoitteena tarjota suomalaisia elämyksiä, osaamista ja teknologiaa

Hankkeen taustalla on kiinalaisten kuluttajakysyntä elämykselliselle matkailulle. Yhteistyö sai alkunsa keväällä 2017, kun suomalainen konsulttiyhtiö FinC Trade Platform keskusteli yhteistyömahdollisuuksista Hangzhou Xintiandi Groupin (XTD) kanssa. XTD:llä oli tuolloin tavoitteena tuoda Kiinaan arvokkaita ulkomaalaisia aineettomia oikeuksia. Kun FinC Trade Platform kuvasi heille suomalaisen Joulupukin ja siihen liittyvän brändin, kiinnostus heräsi.

Suomi ja Joulupukki ovat kiinalaisen kuluttajan mieleen, joten Joulupukki-brändätty teemapuisto vastaa erinomaisesti Kiinan matkailutarpeeseen. Hanke on kaikin puolin ainutlaatuinen, sillä vastaavaa toteutusta ei vielä löydy maailmalta.

Hankkeen lopullinen arvo perustuu paitsi Joulupukki-brändin IPR-oikeuksiin, mutta myös teemapuiston lopulliseen toteutukseen.

“Haluamme tarjota suomalaista osaamista ja teknologiaa elämyspuiston toteutukseen. Teemapuistoon suunnitellaan talven simulointia erilaisten lumi- ja jääelementtien avulla, mikä olisi etenkin kiinalaiselle turistille valtava elämys”, kertoo Santa Claus Licensing.

Teemapuisto lisää kiinnostusta Suomen matkailuun ja suomalaisiin tuotteisiin

Santa Claus Licensing on tehnyt vuodesta 2013 lähtien työtä Joulupukki-tuotteiden ja -palveluiden lisensoinnin eteen. Santa Claus -kumppanuuksia on jo yli sadan yrityksen kanssa (mm. Arabia, Finavia, Finnair, Veikkaus, Alfmix, Sheraton, VR, Posti, Suomen Moneta). Joulupukin tuotemerkillä brändättyjen tuotteiden avulla suomalaiset yritykset saavat teemapuiston myötä maailmanlaajuista näkyvyyttä ja uuden myyntikanavan tuotteilleen. Yhteistyö tulee vaikuttamaan Suomi-mielikuvaan Kiinassa ja luo merkittävän Suomi-jalanjäljen.

“Uskomme, että teemapuisto lisää kysyntää myös Suomen matkailulle ja tekee tunnetuksi suomalaista Joulupukkia ja Suomea sen kotimaana”, arvioi Santa Claus Licensing hankkeen kokonaisuutta.

Mikä Hangzhou?

  • Zhejiangin provinssin pääkaupunki

  • Hangzhoun metropolialue on Kiinan 4. suurin, noin 21 miljoonaa asukasta

  • Noin 100 miljoonaa kiinalaista ja ulkomaalaista turistia vuosittain

  • Kiinan kauneimpia kaupunkeja, historia ja luonto vahvasti läsnä

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt

Petri Paarnio
Santa Claus Licensing Oy
puh. +358 50 432 8872

www.santaclauslicensing.fi
www.santaclausfinland.fi
www.arcticworldofsantaclaus.com
www.lahjapaja.fi

@finnishsanta
@arcticworldofsantaclaus
@bestgiftfromfinland


Hangzhou Xintiandi Group
Hangzhou Xintiandi Group on merkittävä kiinalainen kiinteistösijoittaja ja liiketoiminnan kehitysyhtiö. Yhtiön kokonaisinvestointi Joulupukin teemapuiston alueelle tulee olemaan yli 2 miljardia euroa.

FinC Trade Platform
Suomalainen Kiinaan erikoistunut konsultointiyritys, FinC Trade Platform on tehnyt yhteistyön mahdollistavan pohjatyön Santa Claus Licensing Oy:lle.

KYSYMYKSIÄ JA VASTAUKSIA